پنل خورشیدی عشایری کاربردهای زیادی دارد و یک سیستم تولید برق می باشد که عملکرد و قیمت آن در بازارهای تجاری قابل توجه است.

 

انواع پنل خورشیدی

همانطور که در مقاله های قبلی توضیح داده شد، پنل خورشیدی یک وسیله جاذب نور خورشید است. در واقع پنل های خورشیدی باید در مقابل نور آفتاب نصب شوند تا بتوانند در طول روز بیشترین نور تابشی خورشید را جذب کنند. بنابراین نباید این پنل های خورشیدی مورد استفاده در سایه قرار داده شوند زیرا شاهد افت راندمان این محصولات خواهیم بود.

همچنین می توان گفت که در فصل های گرم سال که طول روز بیشتر است مسلما میزان نور جذب شده توسط این صفحات بیشتر بوده و بنابراین برق بیشتری را تولید خواهند کرد. بعد از جذب نور تابشی آفتاب توسط این صفحات شاهد این هستیم که طبق ساز و کارهای شیمیایی و فیزیکی بلافاصله نور جذب شده به برق تبدیل می شود البته جریان برق تولید شده توسط پنل خورشیدی برق با ولتاژ 12 ولت و یا 24 ولت است.

لازم به ذکر است که یادآوری کنیم پنل های خورشیدی با پیشرفت علم و تکنولوژی توسط شرکت های زیادی تولید می شوند که تعدادی از این شرکت ها در داخل کشورمان ایران فعالیت می کنند. همچنین این نوع از صفحات جاذب نور تابشی آفتاب دارای تنوع زیادی هستند که می توانیم انواع این صفحات را بر اساس نوع و ساختار و همچنین بر اساس توان تولیدی دسته بندی کنیم.

در این قسمت از نوشته می خواهیم انواع پنل خورشیدی را بر اساس نوع و ساختار دسته بندی کنیم.

نوع اول: انواع پنل خورشیدی با ساختار پلی کریستال

نوع دوم: انواع پنل خورشیدی با ساختار مونوکریستال

 

پنل خورشیدی پرتابل

در قسمت قبل در مورد پنل خورشیدی و انواع آن توضیحاتی را ارئه دادیم و دو نوع عمده این صفحات را مشخص کردیم. با استفاده از پنل های خورشیدی می توان سیستم های خورشیدی را طراحی کرد. یکی از انواع سیستم های خورشیدی تولیدکننده انرژی برق را می توان به پنل خورشیدی از نوع پرتابل مرتبط دانست.

باید گفت که منظور از پرتابل یعنی اینکه پنل خورشیدی مورد استفاده در سیستم های تولید برق خورشیدی سبک وزن بوده و قابلیت جابه جایی برای آن ها به راحتی امکان پذیر باشد.

در واقع سیستم های پنل خورشیدی پرتابل در طول روز نور تابشی آقتاب را جذب می کنند و بلافاصله به برق مصرفی نیز تبدیل می کنند و این برق مصرفی در داخل باتری پشتیبانی ذخیره خواهد شد.

بنابراین باید به این نکته توجه کرد که به دلیل اینکه یکی از ویژگی های مهم انواع پنل خورشیدی پرتابل این است که قابلیت حمل داشته باشند و در وزن سبک ساخته شوند در نتیجه با ظرفیت های محدود طراحی و تولید می شوند.

باید گفت که این نوع از سیستم های پنل خورشیدی پرتابل مناسب برای افرادی هستند که در مناطق دور از شبکه برق سراسری زندگی می کنند و برای روشن کردن وسایل برقی خود دچار مشکل شده اند در نتیجه می توانند این نوع از سیستم های خورشیدی پرتابل را استفاده کنند و آن را جابه جا کنند. به عنوان مثال می توان یکی از بزرگترین مصرف کننده های این نوع از سیستم ها را گروه عشایران معرفی کرد که این سیستم های تولید انرژی الکتریسیته از نوع خورشیدی و پرتابل را برای تامین برق مصرفی خود مورد استفاده قرار می دهند.

 

نصب پنل خورشیدی

در قسمت اول از مقاله در مورد انواع پنل خورشیدی صحبت کردیم و دو نوع از انواع آن را معرفی کردیم. در قسمت دوم در مورد پنل خورشیدی پرتابل صحبت شد و گفتیم که مهمترین ویژگی ای که یک سیستم تولید برق پرتابل می تواند داشته باشد این است که قابلیت حمل و جابه جایی را دارد و سبک وزن است. حال در این قسمت می خواهیم در مورد نصب و راه اندازی سیستم های پنل خورشیدی پرتابل صحبت کنیم.

نصب و راه اندازی این نوع از سیستم های تولید جریان برق هم توسط خود خریدار می تواند صورت گیرد و هم توسط متخصصان حوزه سیستم های خورشیدی صورت خواهد گرفت.

بعضی از سیستم های تولید برق کوچک هستند و برای ساخت آن ها از تجهیزات با ظرفیت پایین استفاده خواهد شد که به آن ها انواع پنل خورشیدی پرتابل گفته می شود. همچنین این نوع از سیستم های خورشیدی پرتابل در کارخانه توسط متخصصان حوزه سیستم های خورشیدی بصورت یک پک کامل طراحی و ساخته می شوند در نتیجه نیاز به نصب خاصی ندارند و فقط کافی است تا حریداران پنل خورشیدی را مقابل آفتاب قرار دهند و کابل پنل را به باکس باتری متصل کنند ولی اگر سیستم تولیدکننده انرژی برق بزرگ باشد و برق بیشتری را تولید کند حتما باید متخصص حوزه سیستم خورشیدی آن را نصب و راه اندازی کند.

 

قیمت پنل خورشیدی 220 ولت

منظور از پنل خورشیدی 220 ولت این است که برق تولید شده توسط این سیستم ها ولتاژ 220 ولت خواهد داشت و در نتیجه می توانیم وسایل برقی متعددی را به این سیستم ها متصل کنیم.

به هر حال با اینکه ولتاژ ورودی آن ها 220 ولت است ولی این نوع از ژنراتورهای تولید برق می توانند توان های تولیدی مختلفی  داشته باشند در نتیجه قیمت هر کدام از آن ها متفاوت خواهد بود.

در این قسمت از نوشته می خواهیم در مورد قیمت پنل خورشیدی با ولتاژ 220 ولت صحبت کنیم. قیمت این سیستم ها در توان های مختلف شامل:

سیستم های تولید برق از نوع پرتابل و خورشیدی 220 ولت با توان 100 وات دارای قیمت تقریبی 10.800.000 تومان خواهد بود.

پکیج های ژنراتور خورشیدی و پرتابل با ولتاژ 220 ولت و توان 270 وات دارای قیمت تقریبی 19.800.0000 تومان خواهد بود.

ژنراتورهای تولید برق از نوع خورشیدی و پرتابل با خروجی 220 ولت و توان 320 وات دارای قیمت تقریبی 31.400.000 تومان خواهد بود.

سیستم پنل خورشیدی پرتابل با ولتاژ 220 ولت و در توان 380 وات دارای قیمت تقریبی 38.600.000 تومان خواهد بود.

در پاراگراف بالا در مورد قیمت انواع سیستم های ژنراتور تولید برق صحبت کردیم و گفتیم که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی قیمت نهایی این نوع از محصولات تولید برق توان تولیدی است ولی می توان به این نکته اشاره کرد که عوامل دیگری علاوه بر توان تولیدی بر روی قیمت نهایی سیستم های خورشیدی پرتابل با ولتاژ 220 ولت تاثیر خواهد گذاشت.

عواملی همچون:

کیفیت

طول عمر

نوع قطعات مورد استفاده

قابلیت

کارکرد

نوع عملکرد

شرکت سازنده

خدمات پس از فروش

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *